În nuvela „Alexandru Lăpușneanul” accentul cade pe:
1
Nuvela „Alexandru Lăpușneanul” este în esență:
2
În construirea nuvelei „Alexandru Lăpușneanul”, Costache Negruzzi folosește:
În realizarea nuvelei sale, Costache Negruzzi:
3
Datele istorice folosite de Costache Negruzzi au fost luate din:
În componența nuvelei „Alexandru Lăpușneanul” intră:
Nuvela lui Costache Negruzzi a fost publicată în anul:
Nuvela a apărut în primul număr al revistei:
Alexandru Lăpușneanul moare:
Personajele secundare Spancioc și Stroici ale nuvelei „Alexandru Lăpușneanul” conferă nuvelei echilibru compozițional și au un caracter:
Costache Negruzzi introduce pentru prima dată în literatura română în nuvelă, un:
În nuvela „Alexandru Lăpușneanul” este prezentată:
Lăpușneanul a spus în realitate cuvintele „Dacă voi nu ma vreți eu vă vreu”, care constituie:
În nuvela „Alexandru Lăpușneanul” scena piramidei realizate din capete este o scenă:
Figura lui Lăpușneanul de despot crud și însingurat îl încadrează ca:
Boala lui Lăpușneanul constituie:
Omorârea celor 47 de boieri la ospățul lui Lapușneanul este:
Subiectul nuvelei se realizează cu ajutorul:
Prin tema tratată, „Alexandru Lapușneanul” este o nuvelă:
Costache Negruzzi împreună cu Vasile Alecsandri au fost:
Textul „Umbra lui Mircea. La Cozia” debutează cu elemente:
Numele revistei „Dacia literară” sugerează:
Revista „Dacia literară” a fost interzisă după:
Articolul „Introducție” a fost publicat în „Dacia literară” în:
Până la apariția revistei „Dacia literară” existau doar:
Revista „Dacia literară” a fost condusă de:
Temele ce asigură o literatură originală în „Dacia literară” sunt:
Acțiunea din epopea „Țiganiada” este plasată în timpul domniei lui:
Ion Budai-Deleanu atrage atenția societății asupra unor probleme grave prin:
„Țiganiada” este:
Prin intermediul țiganilor, Ion Budai-Deleanu prezintă un mesaj:
Samuel Micu, Gheorghe Șincai, Petru Maior, Ion Budai-Deleanu sunt reprezentanți de seama ai curentului:
În „Țiganiada” interesează:
„Țiganiada” a cunoscut:
Caracterul care reiese din faptele lui Alexandru Lăpușneanul este unul:
Nuvela „Alexandru Lăpușneanul” a fost publicată în anul
Încălcându-se regula clasică a unității de timp și regula clasică a unității de spatiu, se dovedește că textul are un fond:
Dorința de răzbunare a lui Lăpușneanul și patriotismul său reprezintă:
Cuvintele din cel de-al doilea moto al nuvelei „Alexandru Lăpușneanul”, „Ai sa dai seamă, doamnă!...” aparțin:
Alexandru Lăpușneanul reprezintă:
La descrierea mesei la care sunt invitați cei 47 de boieri din nuvela „Alexandru Lăpușneanul” sunt folosite multe arhaisme, regionalisme și cuvinte populare, element specific:
Poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” a fost publicată în revista:
Strofele 4-12 din poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” cuprind elemente:
Imaginea din prima strofă din poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” este reluată:
Scrierea poeziei „Umbra lui Mircea. La Cozia” a fost prilejuită de o călătorie:
Poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” se împarte în:
Enumerația cuvintelor: iese, vine, stă, privește din strofa a treia a poeziei „Umbra lui Mircea. La Cozia” sugerează:
În poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” timpul apus este denumit:
Raportul dintre expresiile „fapte strălucite / însă triste și amare” și „prin științe și prin arte națiile înfrățite / în gândire și în pace drumul slavei îl găsesc” este un raport de:
Meditația din poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” arată că poezia are un fond:
Costache Negruzzi insuflă contemporanilor idealuri naționale înalte prin:
Notele de subsol ale lui Costache Negruzzi fac trimitere la:
Alexandru Lăpușneanul, înainte de a fi domnitor, s-a numit:
Purtând numele nuvelei, Alexandru Lăpușneanul este personaj:
Costache Negruzzi pastrează în nuvelă personaje care nu corespund cu adevărul istoric. Unul din ele este:
În relațiile cu soția, Lăpușneanul este:
În poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” se arată sentimentul de admirație și respect pentru:
În poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” versul „lumea e în așteptare” sugerează:
Substantivul „umbra” din titlul poeziei reprezintă:
În poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia”, eului liric i se conferă semnificația de oglindă și memorie eternă de către:
„Umbra lui Mircea. La Cozia” este exemplară pentru:
Ca element de noutate față de revistele culturare anterioare, în „Dacia Literară” se va publica:
Generația pașoptistă a acționat viguros în domeniul:
Direcția de evoluție a literaturii românești în perioada pașoptistă stă sub semnul:
„Dacia literară” își propune:
Glorioasa generație de cărturari și oameni politici a fost cunoscută sub numele de:
Expresia de „Generație pașoptistă” vine de la anul:
În „Țiganiada”, Julalau își exprimă:
În epopeea „Țiganiada” de Ion Budai-Deleanu se întâlnește:
Cel mai important poet al pașoptiștilor a fost:
Limba folosită de Ion Budai-Deleanu s-a realizat prin îmbinarea neologismelor cu arhaismele și cu regionalismele din zona:
Notele de subsol ale „Țiganiadei” au rolul:
La dezbaterile țiganilor:
Ion Budai-Deleanu a fost un poet:
Perioada pașoptistă este o continuare a perioadei:
Numele „Dacia literară” a fost ales pentru a reuni:
Mihail Kogălniceanu îi îndeamnă pe scriitori:
În poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia”, trecutul istoric:
În poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” marea fantomă reprezintă:
În poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” fantoma deșteptată din mormânt:
Glasul fantomei din poezia „Umbra lui Mircea. La Cozia” este auzit:
Îmbrăcat în armură și în sabie, Mircea cel Bătrân este comparat cu:
În strofa a V-a a poeziei „Umbra lui Mircea. La Cozia”, versul „Cine oare poate să fie omul care te-a îngrozit” este:
Martor al vitejiilor trecute exprimate în poezia lui Grigore Alexandrescu a fost:
Odată cu Mircea învie:
Mănăstirea Cozia este descrisă de Grigore Alexandrescu și într-o proză cu numele:
Capul lui Moțoc, în nuvela „Alexandru Lăpușneanul” este cerut de:
Pentru masa festivă pe care o organizează în cinstea boierilor, Alexandru Lăpușneanul se îmbracă:
În „Alexandru Lăpușneanul”, Ruxanda este manipulată să îl otraveasca pe soțul ei de:
Moartea lui Lăpușneanul este:
Realizând pentru prima dată în literatura română personajul colectiv, Costache Negruzzi:
În „Alexandru Lăpușneanul”, Ruxanda:
Acțiunea din „Țiganiada” este plasată:
Personajele care participă la acțiunea din „Țiganiada” sunt:
Prin intermediul țiganilor, Ion Budai-Deleanu:
Ion Budai-Deleanu își exprimă în „Țiganiada” ideile iluministe privind dreptul natural și contractul social:
În „Țiganiada” se pune accent pe:
„Țiganiada” mai este cunoscută și sub numele de:
Textul „Țiganiada” conturează:
Mihail Kogălniceanu consideră însușirea cea mai prețioasă a unei literaturi ca fiind: