În această secțiune vei învăța o regulă de joc suplimentară, numită ko (eternitate în limba japoneză). Aceasta e ultima regulă pe care trebuie s-o știi. După ce citești această pagină, vei cunoaște toate regulile jocului de Go.

Conceptul de ko este ceva mai dificil în comparație cu regulile descrise până acum. Succes!


O piatră albă este în atari. Captureaz-o!

Aplicația WGo.js nu a putut fi pornită.

Observă că piatra neagră pe care tocmai ai jucat-o este și ea în atari. S-ar părea că albul o poate captura...

Ce s-ar întâmpla dacă albul ar captura? Ar rezulta pe tablă o situație identică cu cea de acum 2 mutări. Astfel, cei doi jucători ar putea captura aceeași piatră la infinit!
De aceea, mutările care produc aceeași situație pe tablă sunt interzise. Acest concept se numește ko (eternitate).

Deci această piatră neagră nu poate fi capturată?

Poate fi capturată, dar albul trebuie mai întâi să joace în altă parte. Astfel, va produce o situație diferită pe tablă.
Așadar, poți captura în ko numai după ce efectuezi cel puțin o mutare în altă parte.

Să continuăm de unde am rămas. Mută pentru alb în locul marcat, și după ce negrul va răspunde, va fi rândul albului din nou. De data aceasta, albul poate captura în ko. Încearcă!

Aplicația WGo.js nu a putut fi pornită.

Negrul e din nou la mutare. La fel, nu poate captura piatra albă în ko, decât după o mutare în altă parte a tablei.


Cum arată un ko într-o luptă adevărată?

În situația de mai jos, 5 pietre negre sunt amenințate în partea de sus a tablei. Capturează pentru început o piatră albă, jucând în locul marcat. Astfel începe lupta de ko!

Albul are acum 5 pietre în pericol, dar nu poate recaptura imediat pentru că regula de ko interzice acest lucru.
Astfel încât albul va juca acolo unde negrul nu poate ignora mutarea, de exemplu la grupul negru de jos. Aceasta este o amenințare de ko. Deoarece negrul are acum 8 pietre în atari, n-are încotro și trebuie să răspundă.

Apoi albul poate captura în ko, iar negrul nu are voie să recaptureze imediat.

În continuare, e rândul negrului să facă o mutare pe care albul n-o poate ignora. Dacă albul răspunde la aceasta, negrul poate captura din nou în ko.

Aplicația WGo.js nu a putut fi pornită.

Aceasta este o luptă de ko.

Lucrul important de reținut, pentru a câștiga o luptă de ko, este următorul: găsește o amenințare, o poziție unde poți câștiga puncte substanțiale prin 2 mutări consecutive. Dacă adversarul va răspunde la amenințare, lupta de ko va continua. Dacă o va ignora, poți face a doua mutare și astfel vei compensa pierderea ko-ului.


15683

O luptă de ko este destul de complicată pentru că ea implică multe mutări strategice pe întreaga suprafață a tablei. Pentru început, reține doar că mutările care produc aceeași situație pe tablă sunt interzise.
Așadar, mutările din figura de deasupra sunt interzise de regula de ko.
Aceasta nu este doar o regulă restrictivă, ea oferă posibilități de variațiune în jocul de Go, care devine astfel mai interesant.

Credem în educația gratuită și în dreptul la educație. Contact: [email protected]
2007-2024 invatasingur.ro