Komi

În jocul de Go, negrul are un mic avantaj față de alb, din cauză că joacă întotdeauna primul. Pentru a compensa acest lucru, albul primește un număr de puncte în finalul partidei (de regulă 6,5 puncte) numite komi. Cu alte cuvinte, se consideră că prima mutare a partidei valorează aproximativ 6 puncte. O jumătate de punct are rolul de a exclude posibilitatea unei remize.
De exemplu, dacă negrul are un teritoriu mai mare cu 7 puncte decât al albului, negrul va câștiga partida cu 0,5 puncte. Dacă teritoriul negrului e mai mare cu doar 6 puncte, atunci albul câștigă cu 0,5.

În timpurile vechi, nu existau punctele komi. Pe măsură ce mai mulți oameni au devenit conștienți de avantajul negrului, komi a fost introdus.

Numărul de puncte komi s-a schimbat de-a lungul timpului. Când a fost introdus prima dată, komi era 4,5 puncte. Totuși, s-a constatat că negrul avea mai mari șanse de câștig, astfel că în 1974 komi s-a modificat la 5,5 puncte. În anul 2002, Asociația Japoneză de Go a mărit din nou komi, la 6,5 puncte.

Cu acest sistem komi, jocul de Go aproape că nu are remize, și a devenit mai interesant și mai corect.


Sistemul de handicap

Dacă cei doi adversari au ranguri valorice diferite, jucătorul mai slab începe partida cu câteva pietre în plus pe tablă, ca handicap, pentru a compensa diferența dintre cei doi și a crea premisele unei partide interesante. În partidele cu handicap, prima mutare a negrului (care este jucătorul cel slab) constă în cele câteva pietre care sunt așezate în punctele marcate pe tablă, după care jocul continuă în mod normal, cu albul la mutare. Numărul de pietre handicap reflectă diferența valorică dintre cei doi jucători. De exemplu, dacă jucătorul mai slab este de 5 kyu și cel mai puternic e 2 kyu, ei vor juca cu 3 pietre handicap.

Acest sistem de handicap oferă negrului avantaje în toate aspectele jocului (atac, apărare, teritoriu etc.) fără să altereze în niciun fel jocul în sine. Se estimează că o piatră handicap valorează 10 puncte de teritoriu. Astfel, dacă după o partidă fără handicap pierzi cu 50 de puncte, atunci un handicap de 5 pietre ar fi potrivit pentru a juca cu respectivul adversar.

Pietrele de handicap se așează în punctele marcate în acest scop pe tabla de joc, ca în exemplele care urmează.


9 pietre handicap:

15874

6 pietre handicap:

15877

5 pietre handicap:

15880

4 pietre handicap:

15883

În toate cazurile, pietrele de handicap se așează în punctele 4-4, care sunt marcate pe tablă cu un cerculeț negru. Totuși, poți folosi mai mult de 9 pietre handicap, plasând pietre și în alte locuri.

Cu acest sistem de handicap, oricine poate gusta plăcerea jocului de Go având aceleași șanse de câștig ca și adversarul, indiferent care e diferența de valoare dintre cei doi, fără ca regulile jocului să fie influențate.

Credem în educația gratuită și în dreptul la educație. Contact: [email protected]
2007-2018 invatasingur.ro