Până acum ai învățat cum se capturează pietrele. La începutul unei partide însă, trebuie să joci pe o tablă goală.

Întâi, se privim o tablă de 19x19 și să vedem cum o împărțim în zone și cum le denumim.

15871

După cum se vede, cele 4 zone aproape de colțurile tablei se numesc „colțuri”, zonele dintre colțuri se numesc „laturi”, iar centrul tablei se numește „centru”.
Nu există granițe clare între aceste zone și folosim aceste denumiri pentru ușurință.

Din ce zonă ai vrea să începi partida?


În jocul de Go, scopul final este de a înconjura un teritoriu cât mai mare. Încă de la începutul partidei, fiecare jucător încearcă să realizeze acest lucru.

În figura de mai jos observăm două grupuri negre, unul în colțul din stânga sus și unul pe marginea dreaptă. Ambele au înconjurat câte 9 spații, sau 9 puncte.


15886

De asemenea, un grup alb a înconjurat în centru tot 9 puncte. Aceste puncte înconjurate de pietre de aceeași culoare formează teritoriile.

Deci, cele trei grupuri au format fiecare câte un teritoriu de 9 puncte. Să numărăm acum numărul de pietre necesare pentru a înconjura aceste teritorii:

  • în colț - 6 pietre; 
  • pe margine - 9 pietre;
  • în centru - 12 pietre.

Așadar, colțurile sunt cele mai eficiente pentru formarea teritoriului, după care urmează marginile și la urmă, centrul.
Astfel, la începutul partidei, fiecare jucător încearcă să cucerească colțurile tablei. Aproape nimeni nu joacă în centru.


Aceasta este o partidă între doi jucători profesioniști.
Observă parcursul jocului folosind butoanele din partea de jos a diagramei.
Doar primele 20 de mutări vor fi afișate.

Aplicația WGo.js nu a putut fi pornită.

Observă că primele 4 mutări sunt jucate în jurul celor 4 colțuri, și apoi jocul se desfășoară pe laturile tablei.
Această partidă a început foarte calm, fără încleștare între pietre.


Cu aceste mutări jucate, cum arată „balanța puterii”?

15867

Zonele negre umbrite sunt cele în care negrul este puternic, iar zonele albe umbrite sunt cele în care albul are o influență mai mare.
Astfel, toate colțurile și laturile aparțin ori negrului, ori albului.
Totuși, nu este decis definitiv - poate apărea o „invazie” în orice moment.

Dacă încerci să ocupi colțurile și laturile doar pentru că sunt ușor de ocupat, vei avansa probabil cu greu în centru.
Iar dacă nu ai pietre deloc în centrul tablei, acest lucru va fi un mare dezavantaj odată ce o luptă pornește, deoarece pietrele din centru pot avea influență în orice direcție - ceea ce este extrem de folositor.

Aceste strategii în deschiderea partidei se numesc „fuseki”.

Credem în educația gratuită și în dreptul la educație. Contact: [email protected]
2007-2018 invatasingur.ro